La qualitat és un concepte abstracte pel fet que cada acció és diferent i cadascú l’entén de manera diferent en els diferents contextos.
L'educació és general, un concepte molt ampli amb moltes possibilitats.
L'escola és la institució (més que una empresa amb un conjunt de valors que la gent comparteix amb finalitats comunes) encarregada d'educador de manera formal complementant a l'educació natural de les famílies i els mitjans de comunicació. Avui en dia és tan completa que no només instrueix, principal funció que tenia en els seus inicis, sinó que també forma i socialitza els individus.
L'edifici en el que les escoles estan construides és important pel fet que l'educació dels nens es trobarà sempre condicionada per l'entorn en el que es desenvolupen.
Les persones fan escola, les diferents cultures que la integren, els diferents idiomes que s'hi parlen, el context social de cada alumne... cada persona que integra l'escola, la construeix a la vegada.
Així doncs, una escola ha d'impartir una educació de qualitat, equitat i excel·lència, donant a tots els individus les mateixes oportunitats; tenir autonomia per a poder prendre tot tipus de decisions organitzatives, econòmiques i pedagògiques. Però cal tenir en compte que una escola equitativa pot ser excel·lent, una escola excel·lent no pot ser equitativa.
D'aquest tema ens parla Martí Teixidó i Planas en el seu text La Qualitat de l'Educació: preocupació i retòrica.
ACTIVITAT 14 DEL PORTAFOLIS
En el text, Teixidó exposa els diferents punts de vista de cadascú pel que fa a la qualitat de l'educació. Administració, professorat, famílies... tothom es veu en condicions d'opinar sobre els problemes de l'educació i inclús d'adjudicar responsables del seu fracàs. Però a l'hora de la veritat, qui és capaç de donar sol·lucions factibles?
El que és clar és que aquesta qualitat sempre anirà lligada a l'objectiu de l'ensenyament, és a dir, fer arribar la instrucció bàsica a la major part de la població. Però un cop aconseguit aquest objectiu, amb l'escolarització bàsica dels 3 als 16 anys, i veient que un elevat percentatge d'alumnes que acaben la seva etapa escolar, continuen amb deficiències d'aprenentatge, una vegada més tornem a no trobar un objectiu comú.
Per a alguns l'objectiu de l'educació, tal i com queda reflectit en el text Mentes Educadas de Kieran Egan, és l'establiment de valors i pautes de comportament per tal de socialitzar als individus; i per altres l'educació es basa en la transmissió de coneixements i la capacitat d'assolir-los per a truere bones notes a final de curs.
En tots aquests debats, qui surt sempre responsabilitzat és el mestre, ja que els pares esperen un major control i motivació de cada nen per part del docent. En canvi, els mestres culpen a l'administració per no invertir suficient en les escoles que continúen enderrerides en quan a tecnologia i mètodes d'aprenentatge.
Però si deixem de banda qui es responsable del fracàs escolar i busquem possibles solucions, trobarem que si volem parlar de qualitat, necessàriament tenim que parlar d'unió i de treball cooperatiu. L'educació no és un fet que hagi de dur a terme exclusivament l'escola, sinó que des dels primers instants de vida, un nadó comença a ser educat per la gent que té al seu voltant.
Així doncs, l'escola i la família han de completar l'educació de l'individu, de manera conjunta. Per exemple, un fet que podria millorar aquest nivell educatiu seria la col·laboració de la família conjuntament amb l'escola, per exemple fomentant l'hàbit de lectura o la consulta de diccionaris, és a dir, disminuint la quantitat de coneixements memoritzats i incrementant l'ús de mitjans instrumentals disponibles.
Tenint en compte l'esmentat anteriorment, m'agradaria destacar algunes escoles que compleixen aquests requisits.
ESCOLA PERE VILA
(video en el que pares i mares d'alumnes de l'escola donen la seva opinió sobre aquesta)
L'escola pública Pere Vila, situada entre Ciutat Vella i l'Eixample, va ser inaugurada l'any 1931. És un centre d'educació infatil i primària (3-12 anys) i amb dos grups per nivell.
En el seu programa d'estudi, deixen constància de la seva missió, aconseguir una educació de qualitat, seguint l'Estaut d'Autonomia de Catalunya de 2006, per a aconseguir que els seus alumnes siguin capaços de desenvolupar-se com futurs ciutadans competents, responsables i preparats per a viure en una societat canviant, en el segle XXI.
El mateix lema de l'escola transmet els seus valors i propòsits: aprendre a fer, aprendre a viure junts, aprendre a aprendre i aprendre a ser.
ESCOLA VILA OLÍMPICA
Escola que es defineix com oberta ja que considera primordial la relació entre el centre i les famílies dels alumnes, per aconseguir que el món dels infants sigui present en la seva educació escolar.
En el seu programa educatiu exposen com a prioritat l'ajuda als nens i nenes en el seu creixement personal a partir d'un ambient de que afavoreixi el seu desenvolupament com a persones autònomes i harmòniques.
ESCOLA RAMÓN LLULL
La proposta educativa de l'escola Ramón Llul té com a objectius prioritaris ampliar la formació intel·lectual i humana mitjançant el treball dels valors humans, amb la fi d'aconseguir el desenvolupament de la personalitat de l'alumne. Pretenen que els alumnes aprenguin a aprendre, que es coneguin i augmentin la seva autoestima.
En definitiva, el primer objectiu del centre és impartint un ensenyament de quailitat des de l'educació Infantil (3 anys) fins a l'Educació Secundária Obligatoria (16 anys).
EL ROURE GROS
En l'escola El Roure Gros, els nens i les nenes des de l’inici de la seva vida investiguen. I el mestre es limita a ser el seu guia i a donar el seu suport i ajut en algunes coses que requereixen un control d'adult. Per tant, potencien l'autonomia i l'esperit d'experimentació dels nens.
De la mateixa manera que aquestes escoles defensen programes educatius molt diferents als de la majora d'escoles actuals, trobem quarte altres escoles alternatives com són la Decroly, L'Horitzó, El Martinet, El Martí i Pol i els Pinetons.
A part d'escoles, a Catalunya trobem altres mètodes utilitzats per a difondre mètodes educatius i pedagògics com per exemple l'Escola Catalana, una revista editada per l'Òmnium Cultural. L'objectiu del projecte dirigit per Joan Badia, és fer reflexionar a la societat sobre els temes educatius i culturals més rellevants de l'actualitat. D'aquesta manera, es busca despertar l'esperit crític de professors, pedagogs i especialistes en educació per a aportar col·laboracions, noves visions i perspectieves, etc.
Per a aquest motiu, la revista compte amb nombrosos col·laboradors destacats en l'àmbit. És bimestral (6 números l'any) i es distribueix a totes les escoles de Primària i Secundària del territori lingüístic català, de la mateixa manera que arriba a tots els seus subscriptors.
Pels interessats en saber més sobre aquest interessant projecte, feu un click aquí, podreu llegir els sumaris de tots els números publicats.
Considero que aquest és un dels grans projectes que a dut a terme l'Omnium Cultural en els darrers temps, pel fet que l'educació ha estat un tema deixat força de banda en els últims anys tot i la necessitat de noves propostes i sol·lucions al baix rendiment a les escoles catalanes en general, tal i com ens mostren informes educatius com els PISSA.
BIBLIOGRAFIA
http://www.omnium.cat/www/omnium/ca/omnium/publicacions/escola-catalana.html
http://www.xtec.cat/ceip-vila-olimpica/
http://xtec.cat/escolaperevila/
http://www.escolaramonllull.cat/inici.htm
http://phobos.xtec.cat/a8028072/
No hay comentarios:
Publicar un comentario