Arribats al final del Tema 6 de l'assignatura de Teories i Pràctiques Contemporànies de l'Educació, m'agradaria exposar algunes cites breus dels autors més importants estudiats a classe.
| La naturaleza hace que los hombres nos parezcamos unos a otros y nos juntemos; la educación hace que seamos diferentes y que nos alejemos. |
CONFUCIO
| Las enseñanzas orales deben acomodarse a los hábitos de los oyentes. |
|
|
El nen neix indefens i incapaç de tot, menys d'aprendre. La experiència del món que l'envolta és la clau de l'educació. Tota contradicció en els seus senzills moviments és nociva per al seu futur desenvolupament. Aquest error es comet perquè les mares han deixat de criat i educar als seus fills, deixant-los en mans de les dides. El benestar de la nació depèn de que les mares tornin a dur a terme la seva misió de nodrir i educar ROUSSEAU, Jean- Jacques. (1762) "Llibre I".Emilio.)
La enseñanza se hará agradable provocando la curiosidad de los niños, llenando de atractivos la escuela y prodigando la alabanza. COMENIUS
El propósito de toda civilización es convertir al hombre, bestia de rapiña, en animal manso y civilizado NIETZSCHE
La educación es el arte de construir, de edificar y dar las formas necesarias. HERBART
Un niño que no se siente querido, difícilmente puede ser educado. PESTALOZZI, Johann Heinrich
Fueron San José de Calasanz y San Juan Bautista de la Salle los primeros educadores que se dedicaron a dar gratuitamente toda la enseñanza primaria a los niños pobres y no sólo la instrucción religiosa. MONTILLA, Francisca
Dedicava tot el diumenge a assistir els meus jovenets; durant la setmana anava a visitar-los a la feina, als tallers i a les fàbriques. Això els entusiasmava: veure que hi havia un amic que es preocupava per ells; i els patrons ho veien amb bons ulls, els satisfeia tenir sota la seva disciplina joves que estaven atesos durant la setmana i, sobretot, els dies de festa, que són els més perillosos. El dissabte anava a les presons amb les butxaques plenes de tabac, de fruites o de panets, amb l'objectiu de guanyar-me aquells nois que tenien la desgràcia d'estar empresonats i d'assistir-los així d'alguna manera i fer-me'ls amics i aconseguir que vinguessin a l'Oratori quan sortissin d'aquell lloc de càstig. DON BOSCO
Tot gènere de comerç o industria, tot art o ofici, pot d‘ aquesta sort convertir-se en una font de nocions útils per el nen. La carreta i l’ arada de l’agricultor, el molí del moliner […] seran per el nen altres tants objectes d’ interessants i instructives lliçons, que la pedagogia no li donaria més tard sinó a costa de bons sacrificis i potser infructuosament. ¡Quanta riquesa d’ ensenyances amaga la vida domèstica! ¿I no sembla que el nen ho noti així, segons la constància amb què segueix els vostres passos? ¡Oh! ¡Eviteu bé de d’ acomiadar-lo quan ve a trobar-vos en mig de les vostres ocupacions! Per molt ficats que estigueu en els vostres treballs, acolliu-lo, presteu atenció a les seves incessants preguntes. Si el rebeu bruscament o evintant-lo, destruireu una part del seu arbre de la vida. Però al contestar-li, no li digueu més d’allò absolutament necessari, amb el fi de que ell mateix completi la vostra resposta. FRÖEBEL, Federico. Part II: el nen. L’educació de l’home
La memoria es una experiencia sustituta, en la cual se da todo el valor emocional de la experiencia actual sin su tensión, sus viscicitudes y sus perturbaciones.
En l’escola ideal tenim la reconciliació entre els ideals individuals i els institucionals DEWEY
Els jocs educatius [...] afavoreixen el desenvolupament de determinades funcions mentals, la iniciació a certs coneixements i permet freqüents repeticions en relació amb la capacitat d’atenció, retenció i comprensió del nen, gràcies a les estimulacions dels jocs. [...] Els jocs educatius no són un fi en sí, sinó una etapa que s’inscriu en el conjunt dels procediments de la pedagogia activa. Utilitzats com a mètode de demostració, els jocs educatius constituirien una lliçó, tot i que il·lustrada, tan inadequada com la major part de les lliçons clàssiques. DECROLY, Ovide. El joc i el treball. El joc educatiu: iniciació a l'activitat intel·lectual i motriu
Estimular la vida –dejándola libre para desarrollarse, para desenvolverse- he aquí la primera tarea del educador. En tan delicada empresa, un gran arte nos debe sugerir el momento y limitar nuestra intervención, de modo que no haya ninguna perturbación, no se cause ninguna desviación, sino que en cambio ayudemos al alma que surge a la plenitud de la vida, y que habrá de vivir por su propia fuerza. MONTESSORI, Maria
Los gobiernos siempre han procurado dirigir la educación del pueblo. Saben mejor que ninguno que su poder se basa totalmente en la escuela; por eso la monopolizan cada vez con más interés
FERRER I GUÀRDIA
La infancia tiene una significación biológica ( ... ). Hay que estudiar, pues, las manifestaciones naturales del niño y ajustar a ellas la acción educativa. Los métodos y los programas gravitando en torno al niño, y no el niño girando mal que bien alrededor de un programa decretado sin contar con él, tal es la revolución copernicana a que la psicología invita al educador. CLAPAREDE
Nuestra educación ha de ser comunista y que cada persona que educamos deber ser útil a causa de la clase obrera. MAKARENKO
Imagineu-vos una societat d’adults formada d’homes i dones educats a l’escola que somiem: tothom haruà après a treballar, és a dir, a crear valors útils a la humanitat,tothom haurà après a obeir i a manar, és a dir, a col·Laborar: tothom haruà après a estimar el treball i el treballadro, a reconèixer i a valorar la competencia, a triar com a dirigent el més capacitat. I aleshores, com a adult, cadascú podrá ser l’home adequat en el lloc adequat. FERRIÈRE, Adolphe en L’autonomia dels Escolars
La sociedad... está frecuentemente dominada por la preocupación política de continuar y no tiene tiempo ni calma para pensar en lo que será dentro de diez o veinte años. Es solo el mañana inmediato lo que la obsesiona. Y es sólo para este mañana inmediato para lo que pide a la escuela que prepare al niño.
Freinet, Celestine – "La Escuela Popular Moderna"
En la educación la única manera de proceder es colocarse al lado de los niños, lo cual significa eliminar toda forma de castigo, de temor y toda disciplina externa; quería decir también tener confianza en los niños, de modo que crecieran a su manera sin recibir presiones del exterior, excepto la del autogobierno de la comunidad. Alexander S. Neil
…Tendència a avançar en la dirección de la propia maduressa. En un ambient psicològic adeqüat, aquesta tendencia pot expressar-se lliurement… es posa de manifest en la capacitat de l’individu per comprendre aquells aspectos de la seva vida i d’ell mateix que li provoquen dolor o instaisfacció. ROGERS, Carl
Sin una autogestión […] en la escuela; sin que los alumnos se hagan cargo de si mismos, sin una destrucción al menos parcial de la burocracia pedagógica , no se alcanza ninguna formación verdadera y […] ningún cambio en la mentalidad de los individuos. Se advierte inmediatamente la repercusión en el plano social. La sociedad se hunde en problemas y conflictos insolubles. Hay que comenzar por la escuela. La sociedad de mañana será consecuencia de la escuela o no existirá. LOBROT, Michel
No hay comentarios:
Publicar un comentario