miércoles, 5 de octubre de 2011

Bases del sistema escolar

 Al acabar el primera tema de l’assignatura de Teories i Pràctiques contemporànies en l’educació, El sistema escolar: la institució escolar, el meu interès sobre aquesta qüestió ha anat creixent. Així doncs, com heu pogut comprovar en la meva última entrada del bloc, vaig fer una cerca d’informació sobre el tema en qüestió. I això m’ha portat a crear-me una opinió bàsica sobre les raons –o les causes- que van desencadenar els canvis educatius després de la Revolució Francesa.

Tots els avenços dels que he parlat en l’anterior entrada, no haguessin estat possibles sense una forta base ideològica, les idees de la Il·lustració.
Durant l’Antic Règim, les elits franceses exigien un canvi polític basat en la raó que eliminés el caos social i organitzés la societat del moment de manera diferent a com havia estat organitzada fins el moment.
Aquest canvi es basava principalment en la igualtat, en el trencament de les diferències entre els burgesos i els plebeus. Igualtat no només en quant a les propietats i a la cultura, sinó també pel que fa a la educació.
La raó per la qual l’educació era tant important per als il·lustrats és que per ells la raó humana era capaç de millorar les vides dels homes i per tant de la societat. Per tant, per a aconseguir aquest progrés social era necessari eliminar la ignorància, i el millor remei era l’educació. És a dir, tal i com va dir Kant, “els homes no van voler ser feliços, sinó ser i dignament feliços”:
I és principalment gràcies a aquest canvi ideològic liberal dels pensadors il·lustrats, que actualment l’educació és tal i com la coneixem. 

No hay comentarios:

Publicar un comentario